Εουτζένιο Μοντάλε - Ημερολόγιο του '72


Όποιος κρατά τα νήματα

Όποιος κρατά τα νήματα γνωρίζει περισσότερα από μας .
Εκείνος που δεν κρατά γνωρίζει περισσότερα ή λιγότερα .
Ο ένας συναντά τον άλλον , κι ιδού
επέρχεται ο όλεθρος , η συμφορά
και τίποτα δεν υπάρχει πια λιγότερο
τίποτα περισσότερο .

Το παγούρι 

Το παγούρι δεν πολυσκοτίζεται :
πάει και τρυπώνει σε ξένο κοχύλι .
Ζει πάντα σαν ερημίτης :
Αν ξεμακρύνω όμως εγώ απ' το δικό μου -
συμφορά μου- αδύνατον να μπω στο δικό σου .

Το άλογο 

Εγώ δεν είμαι άλογο
Του Καρακάλα καθώς πιστεύει ο Εύβουλος
δεν τρέχω στον ιππόδρομο , δεν τρέφομαι με χλόη ,
δεν στάθηκα άνθρωπος της κούρσας μα ούτε
και του τροχασμού . Προσπάθησα να μείνω
άνθρωπος , πράγμα ήδη πολύ δύσκολο
για μένα ( και για εκείνον ) .

Δεν είναι θάνατος 

Ελέχθη ότι είναι αδύνατο να υπάρξουμε δίχως  το καύκαλο
κάποιας μυθολογίας .
Δεν θα 'ταν δα μεγάλο το κακό αν πάντα δε συνέβαινε
η τελευταία να είναι κι η χειρότερη .

Οι παλαιότεροι θεού ήταν παραμυθητικοί ,
αδιάφορο αν σταθήκαν συνάμα εχθρικοί .
Οι νέοι μάς παραχωρούν μία μικρόψυχη
ευμένεια αλλ' αγνοούν τη μοίρα μας .

Όχι μονάχα έχουν μεσάνυχτα για μας
αλλά έχουν άγνοια και γι' αυτούς τους ιδίους .
Το πρόσωπό τους όμως φιλικό ακόμη κι αν σκοτώνουν
και δεν υπάρχει θάνατος δίχως πρώτα τη γέννηση .


Μετάφραση : Νίκος Αλιφέρης

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις